Kusen de Pere Taiho Secorún durant zazen:
Hi ha una manera d’establir la plena consciència a través del cos, a través dels pensaments, a través dels sentiments, és el que tenim més proper, més a mà . La pràctica de zazen ens porta a poder observar tot això amb equanimitat .
Avui us vull parlar de l’actitud conscient en la vida quotidiana, és a dir, el que tradicionalment hem anomenat els preceptes . És el component ètic del budisme . Zazen i preceptes van completament units, és a dir , per establir la plena consciència per exemple a través del cos, a partir d’actituds conscients davant dels nostres actes, les nostres paraules, els nostres pensaments .
Si observem veurem que l’origen de l’ètica és l’actitud conscient . Els éssers humans acabem escrivint reglaments ètics de comportament amb bona intenció, però sovint es converteixen en lletra seca, inert , perquè es perd l’origen . L’origen és que hi ha hagut una actitud conscient davant les coses i d’aquesta actitud neix l’ètica , la moral . Si ens fixem en l’origen del budisme, Buda ja parla de les vuit pràctiques justes, l’ òctuple sendera com el camí en despertar .
1 . Visió correcta.
2 . Pensament correcte .
3 . Paraula correcta .
4 . Acció correcta .
5 . Medi d’existència correcte .
6 . Esforç correcte .
7 . Atenció correcta .
8 . Meditació correcta .
Tot això són actituds conscients. Si no portem la plena consciència al que fem, la paraula i els actes són pur automatisme . És des d’aquesta òptica que s’han d’observar el que anomenem els preceptes . Són pràctiques de plena consciència a aplicar i desenvolupar en la nostra vida quotidiana. En el budisme hi ha cinc preceptes bàsics, cinc actituds conscients primordials .
Jukai és la cerimònia en la qual fem la recepció dels preceptes, el que anomenem l’ordenació de bodhisattva. Conscientment es reben les cinc actituds conscients, és a dir , la consciència apel·la a la consciència .
La primera actitud és el respecte a la vida . Ser conscients del sofriment causat per la destrucció de la vida tant a les persones com a plantes o animals . Prenem l’actitud conscient de no matar ni donar suport a qualsevol acte de violència i , per tant , ens comprometem a conrear l’amor i la no discriminació. La no – violència .
La segona actitud conscient és la que ens compromet a no prendre res dels altres, a no robar . Ser conscient del sofriment causat per l’explotació dels altres, la injustícia social, la cobdícia . Ens comprometem a desenvolupar la generositat i una forma de vida i treball correcta .
La tercera actitud conscient es refereix a la paraula. Ser conscients del sofriment provocat per la paraula inconvenient o inadequada, irreflexiva i per la falta d’escolta atenta i compassiva . Coneixedors del gran poder que pot tenir l’escolta profunda i la paraula benvolent ens comprometem a cultivar-la. Davant el murmurar, criticar , parlar malament, etc … una actitud conscient pot tallar d’arrel el karma del sofriment de la paraula .
La quarta actitud conscient és sobre el comportament sexual . En ser conscients de l’enorme sofriment causat per la mala conducta sexual ens comprometem a ser responsables ia tenir cura de la pròpia energia sexual, perquè no sigui perjudicial . Ens comprometem a desenvolupar l’afecte i la compassió .
I la cinquena actitud conscient parla tradicionalment de la intoxicació . Ser conscients del sofriment causat pel consum d’alcohol i drogues . La no intoxicació del cos i de l’esperit . Ens comprometem a tenir un consum responsable, a cuidar i respectar el nostre cos i la nostra ment . Què mengem i bevem , què ingerim, de quina manera consumim. Com ens intoxiquem també l’esperit , amb la televisió, les lectures, els jocs . Tenir cura del cos i la ment de les múltiples intoxicacions possibles .
Com podem veure, l’actitud conscient sobre el que anomenem els preceptes ens aboca contínuament a conrear la plena consciència en la nostra vida quotidiana . Jukai són els cinc preceptes bàsics, cinc actituds bàsiques per a una plena consciència del sofriment i el dolor , i de com alleugerir-lo. Els nostres actes poden mitigar el sofriment i no generar més patiment, i la plena consciència és indispensable per a això.
Així doncs per acabar vull simplement remarcar com el component ètic que de vegades es llegeix ràpidament per sobre , és un acte continu de consciència . La vida ens proveeix contínuament d’innombrables ocasions per portar la plena consciència a l’aquí i ara, per il · luminar el moment present . Entre zazen i preceptes no hi ha cap diferència , és la pràctica que continua en qualsevol moment i en qualsevol lloc . Dokan , l’anell de la Via
És tasca de cadascun fer de la nostra vida una vida conscient . Aquest és el sentit de la Via de Buda .